Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


A sütőtök mint gyógynövény

2017.10.02

 A sütőtök mint gyógynövény

 sutotok-2.jpg

Az ősz beköszöntével, és a tél közeledtével, elérkezett a sütőtök fogyasztás ideje. Akár sütve, főzve, levesként, vagy desszertként is kitűnő ételünk. Szinte alig van olyan ember, aki ne szeretné ezt a csodálatos zöldségfélét.   Népszerűsége nem véletlen, de tudjuk e milyen élettani hatásai vannak.

A növényt csak Amerika felfedezése után ismerhette meg az európai társadalom. A mexikói indiánok egyik legfontosabb eledele volt. A kukoricával és a burgonyával egy időben került európába, és terjed el hazánkban is.

A szegények egyik kedvelt eledele volt. Kukoricásokban nevelték őket, az állatok etetésére, valamint saját fogyasztásra. Mivel sokat fogyasztottak belőle, így segítették elő az immunrendszerük erősödését, és a fizikai test betegségek elleni védelmét.

Itthon általában kétféle sütőtököt tudunk vásárolni az üzletekben. A kanadai sonka formájút, amely kisebb és édesebb, mint a hazai Nagydobosi sütőtök. Ezért a kanadait ajánlják inkább sütésre, és a hazait főzésre, levesek, desszertek elkészítésére.

Lehet kevesen tudják, de a népi gyógyászatban is fontos szerepe van. A levét például számos probléma kezelésére alkalmazhatjuk.

Elsősorban igen hatásos a megfázásos tünetek enyhítésére, a nyálkahártya gyulladásos tüneteire is. Valamint enyhítheti az allergiás és asztmás panaszokat is. Serkenti a bélmozgást, segíti a máj méregtelenítő funkcióit és regenerálódását. 

Sötétsárga színe is árulkodik a benne található igen magas béta-karotinról, amely a szervezetünkben A-vitaminná alakul. Ezenkívül C- és E-vitamin-forrásunk, a magja pedig magnéziumot, káliumot és B-vitamint szolgáltat a szervezetünknek az egyre ridegebb őszben. A benne lévő antioxidánsok, a szelén, az A- és E-vitamin, a koenzim-Q hozzájárulnak szervezetünk gyors regenerálódásához, a szabad gyökök megkötésével, pedig lassítják az öregedési folyamatokat.

Béta- és alfa karotenoidokat (antioxidánsok, melyek segítségével megelőzhető a sejtek sérülése) és luteint található benne (a szem egészségére). Rengeteg tápanyagot, és vitamint tartalmaz, hiszen magas a kálium, foszfor, vas és réz tartalma. Magas vastartalma miatt nőknek különösen ajánlható táplálék. 

A magas kálium tartalma miatt vérnyomáscsökkentő és vízhajtó hatással is rendelkezik, fogyasztásával pedig csökkenthető az érelmeszesedés. Egyes népi tapasztalatok szerint még az égési sérülések is gyógyíthatók a sütőtök segítségével. Közismerten magas antioxidáns tartalommal rendelkezik, így remek immunrendszer erősítő valamint a daganatos betegségek megelőzésében is segíthet.

Emellett a tökmagolaj magas (omega-3, omega-6, omega-9) telítetlen zsírsav tartalmáról sem feledkezhetünk meg, ami a keringési rendszer egészsége szempontjából lehet fontos. Így a testi és szellemi teljesítőképesség fokozása és a koleszterinszint csökkentése is megvalósítható a magjának a fogyasztásával. E telítetlen zsírsavak óvják az érfalakat a meszesedéstől, illetve a meszesebb érfalakról képesek lassan „leoldani” a már odarakódott ún. plakkokat. Ezzel az infarktus is megelőzhető a tökmag és a tökmagolaj rendszeres fogyasztásával.   

A delta-7 fitoszterolt tartalma, csökkenti a prosztata jóindulatú megnagyobbodását (gyulladását), valamint enyhíti annak tüneteit. Antimikrobiális és vizelethajtó hatása miatt alkalmas a húgyutak fertőtlenítésére, átmosására. Féregtelenítő hatásával biztosítja a tápcsatorna egészségét, és csökkenti a koleszterinszintet. A tökmagban található ásványi anyagok: nátrium, kalcium, magnézium, szelén, vas, cink, réz és mangán, Ezek az ásványi anyagok miatt a vérszegénység és a csontritkulás ellenszereként is ismertté vált, mint gyógynövény. 

Betegségek melyek gyógyításában fontos szerepe lehet a sütőtöknek: Gyulladások, petefészek és hólyaggyulladás, allergia és bőrpanaszok, májműködés serkentése, szív és koszorúér gyógyítása, prosztata problémák és gyulladás gyógyítása.

 Ki ne ismerné a gyermekek nevelésének idejéből, a sütőtököt, mint táplálékot. Az elsők között található a táplálék kiegészítés területén. Könnyű emészthetősége miatt a csecsemőknek burgonyával lazítva, valamint anyatejjel, tápszerrel hígítva, esetleg almával, körtével kombinálva, az egyik legjobb táplálékforrás.

 

Alacsony kalória tartalma miatt, akár diétás étrendbe is be lehet iktatni, és ezzel segíteni a fogyókúrát.

 B Zs.

sutotok-3.jpg